Co?
Aplikacja Smart City Poznań jest narzędziem umożliwiającym mieszkańcom Poznania na szybki kontakt ze służbami miejskimi. Za jej pomocą mogą zgłaszać sprawy wymagające podjęcia działań o charakterze interwencyjnym, a także zgłaszać uwag, opinie i wnioski dotyczące funkcjonowania miasta. Aplikacja zapewnia m.in. dostęp do bieżących informacji o robotach drogowych, awariach czy zmianach w komunikacji miejskiej. Smart City Poznań umożliwia również zgłaszanie własnych pomysłów czy inicjatyw, takich jak wydarzenia kulturalne i społeczne czy sprawy, którymi powinny zająć się służby miejskie. Użytkownicy mogą brać także udział w ankietach i sondażach dotyczących ważnych kwestii dla ich osiedla, czy dzielnicy.
Dlaczego?
Jednym z kluczowych założeń aplikacji Smart City Poznań, jest podniesienie jakości usług publicznych poprzez cyfryzację miasta Poznania, w tym wdrożenie innowacyjnych technologii informacyjno-komunikacyjnych usprawniających realizację zadań własnych gminy. W tym celu stworzona została aplikacja Smart City Poznań. Aplikacja ma na celu upodmiotowienie mieszkańców poprzez oddanie im głosu w rozwiązywaniu miejskich problemów.
Jak?
Aplikacja Smart City Poznań powstała z inicjatywy wydziałów Urzędu Miasta Poznania: Organizacyjnego, Gospodarki Komunalnej oraz Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta, a także Wielkopolskiego Centrum Wspierania Inwestycji Sp. z o.o. Narzędzie zostało oddane do użytkowania w lipcu 2020 roku i korzysta z niego już ponad 23 200 użytkowników, a w projekt zaangażowanych jest więcej niż 20 podmiotów, m.in. Straż Miejska, Zarząd Zieleni Miejskiej czy Miejski Inżynier Ruchu. Po zainstalowaniu i zarejestrowaniu aplikacja zapewnia użytkownikom aktualne wiadomości i powiadomienia dostosowane do ich preferencji. Użytkownicy mogą wybrać rodzaje postów, które chcą otrzymywać, dzieląc informacje na sześć kategorii: Finanse, Społeczność, Bezpieczeństwo, Awarie, Transport, Odpady, Ankiety oraz Zgromadzenia i imprezy. Ponadto aplikacja Smart City Poznań umożliwia mieszkańcom zgłaszanie problemów wymagających uwagi służb miejskich poprzez klasyfikację wiadomości do konkretnych kategorii: Czystość, Środowisko, Zwierzęta, Pojazdy oraz Drogi. Mieszkańcy mogą także zgłaszać swoje własne inicjatyw, jak pomysły na wydarzenia kulturalne i społeczne czy miejsca rekreacji. Użytkownicy mogą również śledzić status swoich zgłoszeń, a także kontaktować się bezpośrednio z Infolinią Miasta Poznania.
Aplikacja zawiera następujące statusy: Nowe, Obsłużone, Przetworzone, Odrzucone.
Średni czas zmiany statusu w aplikacji przedstawia się następująco:
- „Nowy”: 5 dni
- „Obsłużony”: 75 dni
- „Przetworzony”: 72 dni
Najczęściej wybieraną przez użytkowników kategorią zgłoszeń w 2023 roku było nieprawidłowe parkowanie – 33% (spadek z 44% w porównaniu do 2022 r.), następnie uszkodzony chodnik/ulica – 22% (wzrost z 15%) i drobne odpady – 9% (wzrost z 8%). Zmiana nastąpiła na 3. miejscu, w 2022 r. były to drobne odpady, a w 2023 roku uszkodzony znak/sygnalizacja – 10%.
Ze wszystkich zgłoszeń, 80,5% zgłoszeń zostało obsłużonych, 9,5% pozostaje jako obsługiwane, natomiast odrzuconych zostało 8%. Pozostałe 2% to zgłoszenia, które zostaną przez służby miejskie obsłużone w 2024 roku.
Najczęstsze powody odrzucania zgłoszeń to: zduplikowane zgłoszenia, zgłoszenia zlokalizowane poza granicami miasta, zgłoszenia zawierające zbyt mało informacji, które uniemożliwiają podjęcie działań.
Najwięcej zgłoszeń pochodzi z następujących dzielnic: Jeżyce (2 151) – 11% zgłoszeń, Św. Łazarz (1931) – 10% i Stare Miasto (1697) – 9%.
Jaki jest potencjał?
Zespół stale pracuje nad zwiększeniem użyteczności aplikacji, poprawiając jej cyfrową dostępność, w oparciu o informacje zwrotne od użytkowników. W 2023 r. wprowadzono nowe funkcjonalności, jak harmonogram odpadów, Infoteka czy wyszukiwarka cmentarna oraz podjęto prace nad nową szatą graficzną aplikacji. Wszystkie zmiany są zgodne z zasadami dostępności cyfrowej i dobrymi praktykami UX. Najnowszą opcją aplikacji jest możliwość zgłoszenia nielegalnych reklam widniejących w przestrzeni miejskiej.
Opracowano na podstawie: https://www.poznan.pl/mim/smartcity/aplikacja-smart-city-poznan,p,25877,38304,58007.html